Sporthírek

Sport hírek, elemzések és érdekességek. Sport rovatunkban követheted a kedvenc sportolóiddal, csapataiddal kapcsolatos legfrissebb híreket.
formula1-2022-Cem-Gurbuz

Elemzés – Formula-1 csapaton belüli kvalifikációs teljesítmények

„Én jobb vagyok, mint a csapattársam!” – Valóban? Nézzük mit mondanak a számok három Formula 1-es hétvége után.

Számtalan alkalommal halhattuk már Formula-1-es pilótákat arról nyilatkozni, hogy ha másik autóban ülnének, akkor ők sokkal jobban teljesítenének, futamokat nyernének, sőt világbajnoki címért harcolnának. Az F1 sajátosságai miatt persze sok pilótának nem adatik meg, hogy a legjobb csapatok valamelyikénél versenyezzen, ám mindenkinek megvan a lehetősége arra, hogy csapaton belül bizonyítsa tehetségét és rátermettségét.

A 2022-es szezon bár még csak három futamon van túl, így is számos meglepetéssel és izgalmas futammal örvendeztette meg szurkolóit. Az alábbiakban azt nézzük meg, hogy azonos technikai adottságok mellett az egyes pilóták, hogyan teljesítenek csapattársaikkal szemben. Ehhez a futamok rajtsorrendjét eldöntő időmérő edzések során futott legjobb köridőket hasonlítjuk össze csapaton belül.

F1-chart

A táblázat megfelelő értelmezéséhez szükségesnek tartjuk kiemelni, hogy pilótapárosok teljesítményét hasonlítjuk össze, vagyis ahol negatív szám szerepel a táblázatban, ott a páros első tagja jobb időt teljesített, mint csapattársa (fordított esetben az a szám pedig pozitív). Az egyes színek pedig a már teljesített futamok szerint szemléltetik az eltéréseket.

Legnagyobb összesített különbségek

Az adatokból jól kirajzolódik, hogy a legnagyobb különbségek is rejtegetnek magukban kisebb-nagyobb meglepetéseket.

3. helyezett: McLaren Mercedes – Norris és Ricciardo

Norris már tavaly is komoly teljesítményt tett le az asztalra és láthatóan nem könnyíti meg csapattársa dolgát az új szezonban sem. Ricciardot eddig mind a három futamon legyőzte, összességében közel 1,4 másodperces különbséggel gyorsabb kvalifikálciós köröket rakott össze az ex. Renault-os ausztrálnál.

2. helyezett: Alfa Romeo Ferrari – Bottas és Zhou

A világbajnok konstruktőri csapat expilótája és a kínai újonc csatáját egyértelműen előbb nyeri. Három futam után a különbség jelentős: 2,23 másodperc. Szembeötlő eltérés azonban a 3. helyezett pároshoz képest, hogy Bottas teljesítménye egyenletesen erősebb (0,9 és 0,6 másodperc közötti előnyök), míg Ricciardo a hátránya nagy részét Bahrainben szenvedte el, ahol több mint 0,9 másodpercet vert rá csapattársa.

1. helyezett: Williams Mercedes – Albon és Latifi

Az idén visszatérő Albon üdítő teljesítményt nyújt és nem csak az Ausztrál nagydíjon mutatott teljesítménye miatt. Nem lehet nem észrevenni, hogy jelenleg milyen domináns teljesítményt nyújt Latifivel szemben. Albon összességében, több mint 3,5 másodperccel jobb kvalifikációs köröket futott, miközben Latifit legalább egy másodperccel veri futamról futamra.

Legkisebb összesített különbségek

Szerencsére nem mindenhol ilyen nagy a különbség csapaton belül, mint a fenti esetekben. Nézzük most meg, hogy kik szerepelnek a TOP3 legszorosabban kvalifikálók között.

3. helyezett: Alpine Renault – Alonso és Ocon

Kisebb meglepetésként hathat, de a mezőny legrutinosabb spanyol pilótájával, a fiatal francia csapattársa felveszi a versenyt. Bár Alonsonak áll a zászló, Ocon sem szégyenkezhet a teljesítménye miatt, főleg, hogy – bár minimális különbséggel – Saudi Arabiaban jobb kört sikerült összeraknia, mint Alonso.

2. helyezett: Red Bull Racing – Perez és Verstappen

Perez és a tavalyi világbajnok Max Verstappen között a legélesebb a verseny a mezőnyben. A kvalifikációs teljesítményük három futam után szinte felfoghatatlanul kicsi: összességében 0,065 másodperc. Három futamon kétszer rakott össze jobb köridőt Verstappen csapattársánál és csak Saudi Arabiaban kapott ki tőle, bár ott ilyen szinten soknak mondható 0,26 másodperccel.

1. helyezett: Aston Martin Aramco Mercedes – Hülkenberg és Stroll

A számok játékát ezúttal az Aston Martin nyerte. Azon belül is kifejezetten furcsa módon, mert összehasonlításunkban csak Strollt és Hülkenberget tudtuk alapul venni, hiszen Vettelnek covid fertőzése következtében ki kellett hagynia a szezon első két futamát. Ausztráliában pedig, bár már Stroll és Vettel együtt indultak, Stroll nem teljesített mért időt.

Így Stroll és Hülkenberg csak Bahrain és Saudi Arabia futamokon csapott össze egymással, ahol adok-kapok után 0,032 másodperc összesített különbséggel zártak. Az első futamon Hülkenberg teljesített jobban 0,255 másodperccel, míg a második futamon Stroll 0,287 másodperccel. Annak ellenére, hogy a két futamos csatát Stroll nyerte, Hülkenberg beugróként már számos alkalommal bizonyította tehetségét, és azt, hogy rövid felkészülési idővel is képes vállalható teljesítményt nyújtani a király kategóriában.

És mi a helyzet a Ferrarival?

Bár a Ferrari párosa nincs benne a legkiélezettebb három küzdelemben, nem tudunk szemet hunyni afelett, hogy a csapat fiatal sztárja, Leclerc milyen stabil teljesítményt nyújt idén Sainzhoz képest. A monacói, a spanyol csapattársát mindhárom futamon magabiztosan verte, többek között ezzel a teljesítménnyel is bejelentkezve a Ferrari első számú pilóta pozíciójáért, az esetleges világbajnoki címről nem is beszélve.

/Időmérős adatok forrása: formula1.com; Fotó és grafika: Cem Gürbüz/
Tedd meg első befizetésed, és legyen tiéd az akár 50.000 Ft értékű sportfogadási bónusz! (x)